Autolib – autko tylko na moment

250 elektrycznych samochodzików i tyleż samo stacji. Na każdej stacji kilka „słupków” do których doczepione jest auto. Do maja liczba pojazdów ma wzrosnąć do 1740, a stacji do 1100, będzie około 5000 słupków.

Po rowerach – VELIB – w Paryżu można teraz wynająć na chwilę czy na dłużej auto, nazwane AUTOLIB. Inauguracja miała miejsce 5 grudnia i cały Paryż o tym mówi.

250 elektrycznych samochodzików i tyleż samo stacji. Na każdej stacji kilka „słupków” do których doczepione jest auto. Do maja liczba pojazdów ma wzrosnąć do 1740, a stacji do 1100, będzie około 5000  słupków. Założenie całej operacji to mniej spalin, mniej korków, mniej stresu.

Roczny abonament dla użytkowników miejscowych kosztuje 144 euro dla jednej osoby a 132 euro dla rodziny mieszkającej pod tym samym adresem. Abonament tygodniowy to 15 euro a 10 euro kosztują 24 godziny. Za pierwsze pół godziny jazdy zapłacimy 5 euro przy rocznym abonamencie i 7 euro przy okazjonalnym użyciu.  Drugie pół godziny 4 i 6 euro a trzecie – 6 i 8 euro. Nie chodzi o to żeby sobie jeździć, tylko dojechać w konkretne miejsce. Połowa Paryżan nie posiada  samochodu, bo po co?  Życie auta w Paryżu toczy się głownie na parkingu. Transport miejski jest na tyle dobry, że każdy przemieszcza się do pracy, szkoły czy na uczelnię metrem i autobusami. Ponadto obliczono, że roczny koszt utrzymania samochodu to 5500 euro. Rowery, Velib, pozostały praktycznie w Paryżu intra muros, Autolibem będzie można jeździć po całym regionie paryskim, do akcji dołączyło 45 gmin, bliskich przedmieść.

Autolib ma na imię Bluecar i tak się prezentuje na stronie internetowej – błękitny. W realu, na ulicy, ma kolor  szary. Sarkastyczni, jak zawsze, Paryżanie już stwierdzili ze to kolor „szary NRD” (gris Allemagne de l’Est), pasujący do asfaltu. Firma Pinifarina, włoski specjalista od elegancji aut, jest autorem designe. Auto ma 4 miejsca i system podnoszonego siedzenia dla dziecka. Stalowo-aluminiowe, waży 1120 kg, mierzy 3,65 metra, jego akumulator nie wymaga żadnej troski. Ma wspomaganą kierownicę, airbag,  jest czyste i ciche. Specjalny sygnał pozwala zawiadomić pieszych ze nadjeżdżamy, bo samochód jest tak cichy, że może być niebezpieczny. Autolib osiąga maksymalną prędkość 130 km/godzinę i może przejechać bez doładowania 250 km. Specjalny guzik pozwala nawiązać kontakt z centrum operacyjnym, czyli w razie problemu nie jesteśmy sami.

Jak widać na zdjęciach, Autolib jest pokryty sloganami. Są krótkie i sympatyczne: „cool”, „zéro odeur”, czyli zero zapachu, „soyez libre comme l’air” – bądźcie wolni jak powietrze, po polsku – jak ptaki… Jedno jest pewne: Bluecar jest dziś unikalny w świecie.

Przeczytaj artykuł na stronie krajoznawcy.info.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s